Zobraziť viac
Zájazd Osvienčim a Poľský Tešín (11.10.2014)
Osvienčim je poľské okresné mesto v Malopoľskom vojvodstve ležiace pri ústí rieky Soly do Visly. Prvé písomné zmienky pochádzajú z roku 1179 a dnes je významnou turistickou destináciou. V meste sa nachádza železnica a v okolí niekoľko výrobných závodov, ktoré tu zostali ako smutný pozostatok po 2. svetovej vojne. Počas druhej svetovej vojny bolo mesto pričlenené k Nemeckej ríši a bol tu vybudovaný najprv koncentračný tábor Auschwitz I v areáli bývalých kasární a neskôr na druhej strane mesta rozsiahly vyhladzovací tábor Auschwitz II – Birkenau (Brezinka).
Bol to najväčší nemecký vyhladzovací tábor v dobe nacizmu. Bol zriadený roku 1941 asi 3 km od zajateckého tábora Auschwitz I, v dedine Brezinka neďaleko poľského mestečka Osvienčim, asi 60 km západne od Krakova. Do koncentračného tábora Auschwitz-Birkenau bolo deportovaných približne 1,3 milióna ľudí. Odhaduje sa, že asi 1,1 milióna z nich tam bolo zavraždených. Asi 900 000 deportovaných hneď po príjazde poslali do plynových komôr alebo zastrelili; zvyšných 200 000 zomrelo na následky chorôb, podvýživy, týrania, lekárskych pokusov alebo neskoršieho splynovania. „Auschwitz“ sa stal symbolom holokaustu, genocídy asi 6 miliónov európskych Židov a ďalších obetí: Rómov, ruských a poľských nútených robotníkov, homosexuálov a ďalších „nepriateľov národného socializmu“. V roku 1979 bol koncentračný tábor zapísaný do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.
V priebehu roku 1944 boli prostredníctvom Vatikánu oboznámení spojeneckí činitelia o existencii vyhladzovacích táborov. Prezident USA ju považoval za neuveriteľnú, britské vedenie malo o jej pravdivosti vážne pochybnosti. O zaobchádzaní s odporcami Nemecka nikdy nepochybovali ale neverili správam o vraždení priemyselnými metódami. Počas vojny Spojenci zhadzovali na Nemecko letáky, v ktorých varovali všetkých vojnových zločincov, že budú po vojne súdení, nikde ale neuvádzali žiadne údaje o likvidačných táboroch. Vedenie SS bolo i preto presvedčené, že ich existencia je utajená. Na jeseň 1944 britské prieskumné lietadlo fotografovalo závod Buna, patriaci koncernu I.G. Farben, na výrobu syntetického benzínu ležiace len 6 km od Osvienčimu, pilot omylom zabudol vypnúť kameru a náhodou odfotografoval celý tábor. Zhodou okolností práve na rampe prebiehala selekcia. Fotografia bola objavená v archíve RAF po odtajnení až v r. 1960.
Poľský Tešín je historické mesto v Poľsku v Sliezskom vojvodstve v okrese Powiat cieszyński, metropola Tešínskeho Sliezska. Žije tu 35 567 obyvateľov.
Po prvej svetovej vojne bolo spolu s celým Tešínskom rozdelené medzi novovzniknuté štáty Česko-Slovensko a Poľsko, pričom obe krajiny si naň nárokovali. Česko-slovenská časť bola pomenovaná ako Český Těšín, hoci sa uvažovalo aj o názve "Československý Těšín", zatiaľ čo poľská historická časť si ponechala pôvodné meno v poľskom znení Tešín (Cieszyn). Spoločne si pozrieme ulicu Głęboku, Rynek, evanjelický kostol. A viac nám povie pán sprievodca.
Most medzi Tešínom a Českým Tešínom cez rieku Olšu:
Vstupné Osvienčim: 25 PLN (odborný sprievodca, slúchadlá)
Miesta nástupu: - Bratislava – Istropolis,
- Trnava – pred vlakovou stanicou
- Piešťany – benzínová pumpa Shell pri Tesco
- Trenčín – pred vlakovou stanicou
- Žilina – čerpacia stanica Slovnaft smer centrum /vjazd do Žiliny od Považskej Bystrice/
Plánovaný program:- 3:00 – odchod Bratislava Istropolis
- 4:00 – Trnava pred vlakovou stanicou
- 4:30 – Piešťany pumpa Shell pri Tesco
- 5:00 – Trenčín pred vlakovou stanicou
- 6:00 – Žilina Slovnaft smer centrum /vjazd do Žiliny od Považskej Bystrice/ + prestávka 20 min
- 9:30 – príchod Oswienčim
- 9:30 – 13:00 – prehliadka koncentračných táborov Auschwitz a Birkenau
- 13:30 – odchod Poľský Tešín
- 14:50 – príchod Poľský Tešín, prehliadka mesta so sprievodcom cca 1,5 h, osobné voľno (kávička, zmrzlinka v meste)
- 16:30 – odchod
- Návrat domov v neskorších hodinách (do Bratislavy cca 22:00- 23:00)
Zmena programu vyhradená.
Zájazd Vielička a Krakov (18.10.2014)
Vielička – soľná baňa:Nádherné komory vytesané do kamennej soli. Úžasné podzemné soľné jazerá, majestátne drevené konštrukcie a unikátne sochy zo soli a takmer 3 kilometre dlhé chodby. Preto nie je divu, že až do teraz navštívilo túto jedinečnú soľnú baňu 36 miliónov turistov z celého sveta.
Pozrieme si 20 komôr, z ktorých najkrajšia je Kaplnka sv. Kráľa. Približný čas prehliadky pod dozorom sprievodcu sú 3 hodiny. Na prehliadke je zostup do bane 380 krokov a teplota v podzemí sa pohybuje okolo 14 – 16 ° C. Preto odporúčame priniesť si teplé oblečenie a pohodlnú obuv.
Krakow:Kráľovské hlavné mesto Krakov je hlavné mesto Malopoľského vojvodstva. Pri prehliadke mesta si pozrieme napríklad Rynek Główny – veľké stredoveké trhovisko, Wawelská katedrála (Wawel) – najdôležitejšia poľská katedrála. Dokončený v roku 1364, je tretím kostolom stojacim na tomto mieste. Z množstva kaplniek, je unikátnou renesančná Žigmundova, Mariánsky kostol - po Wawelskej katedrále druhý najvýznamnejší kostol Krakova, Sukiennica - stredoveká dodnes funkčná tržnica.
Ďalšie zaujímavosti nám povie pán sprievodca. Dĺžka prehliadky: cca 90 minút
Vstupné Vielička:
- Dospelí: 52 PLN
- Deti nad 4 roky, študenti: 38 PLN
- Deti do 4 rokov majú vstup zdarma
Vstupné katedrála a zvon Zigmunda:
- Dospelí: 11 PLN
- Dôchodcovia, deti do 15 rokov, študenti a ZŤP: 6 PLN
Vstupné Mariánsky kostol:
- Dospelí: 10 PLN
- Deti, študenti, dôchodcovia: 5 PLN
Miesta nástupu: - Bratislava – Istropolis,
- Trnava – pred vlakovou stanicou
- Piešťany – benzínová pumpa Shell pri Tesco
- Trenčín – pred vlakovou stanicou
- Žilina – čerpacia stanica Slovnaft smer centrum /vjazd do Žiliny od Považskej Bystrice/
Plánovaný program:- 5:00 – odchod Bratislava Istropolis
- 6:00 – Trnava pred vlaková stanica
- 6:30 – Piešťany pumpa Shell pri Tesco
- 7:00 –Trenčín pred vlaková stanica
- 8:00 – Žilina Slovnaft smer centrum /vjazd do Žiliny od Považskej Bystrice/+ prestávka 20 min
- 11:00 – 15:00 – príchod a prehliadka Vielička
- 15:00 – odchod Vielička
- 15:30 – 18:00 – príchod a prehliadka Krakova, osobné voľno (kávička, koláčik v centre mesta)
- 18:00 – odchod z Krakova
- Príchod do Bratislavy medzi cca 24:00 h
Zmena programu vyhradená.
Zájazd Nowy Targ (24. -25.10.2014)
Nowy Targ a jeho preslávené jarmoky:Nowy Targ, celým názvom Kráľovské slobodné mesto Nový Targ, má cez 33 000 obyvateľov, leží v Malopoľskom vojvodstve a od Krakova je vzdialené 84 kilometrov smerom na juh. Je hlavným mestom regiónu Podhalia. Prvá písomná zmienka pochádza z roku 1326. Od roku 1346 získalo mesto práva, ktoré jej pridelil kráľ Kazimír Veľký.
Už v roku 1346 pri príležitosti sviatku patrónky mesta – Svätej Kataríny, mohlo mesto zorganizovať raz ročne 8 dňový jarmok. Nakoniec samotný názov „jarmark” pochádza z nemeckého „Jahrmarkt” a znamená jednoducho konajúci sa raz v roku. Už poloha mesta, na obchodnej ceste, blízko hranice, sama predurčila jeho „obchodnú” špecializáciu. Neskorší poľskí panovníci dali mestu práva organizovať dodatočné jarmoky, na sv. Jakuba, sv. Jána, počas Bielej nedele a nakoniec každý týždeň. Počas storočí sa zmenil sortiment ponúkaných tovarov tak, ako sa menili časy, ľudské potreby a očakávania. Vlna, kožušiny, drevené výrobky, potraviny, to všetko bolo na jarmoku od začiatku existencie mesta a určite to zostane navždy. V druhej polovici 20. storočia bolo možné kúpiť módne odevy len vo štvrtok, väčšina obyvateľov Podhalia (teraz v strednom veku) si svoje prvé džínsy kúpila na trhovisku.
Teraz sa nemožno sťažovať na nedostatok, ale na jarmok sa vždy oplatí ísť. Vo štvrtok aj v sobotu tam možno kúpiť aj predať doslova všetko. V posledných rokoch je však najviac odevov, zariadení do domácnosti, pracích prostriedkov, vždy je záujem aj o drevené lyžice, valčeky na cesto a iné drobnosti do domácnosti. Na trhovisku je často počuť aj cudzie jazyky; vždy slovenský, čoraz častejšie nemecký a anglický – jarmok je predsa turistickou atrakciou.
Pravdepodobne neexistuje nič, čo by sa na jarmoku v Nowom Targu nedalo kúpiť. Ak niečo obchodník nemá vo štvrtok, prisľúbi a privezie to v sobotu, alebo už o týždeň. Jarmoky sa organizujú bez ohľadu na počasie. Mení sa doba, potreby, tovar, ale jarmok v meste sa nemení. Pretrváva.
Miesta nástupu: - Bratislava – Istropolis,
- Trnava – pred vlakovou stanicou
Plánovaný program:- 23:00 – 24.10. odchod Bratislava Istropolis
- 24:00 – Trnava
- 04:00 – príchod Nowy Targ
- 13:00 – odchod Nowy Targ
- 17:00 – príchod Trnava
- 18:00 – príchod Bratislava - Istropolis
Zmena programu vyhradená.