Príbehy úspešných: Ako vybudovala svoj biznis Zuzana Muránska

Podnikanie v dnešnej dobe nie je jednoduché. Najmä ak pracujete v službách. V začiatkoch je najťažšie vybudovať si stálu klientelu a udržať si ju, tvrdí Zuzana Muránska, majiteľka kaderníctva Salón IX. v Bratislave a Banskej Bystrici a reštaurácie Sushi Samurai v Banskej Bystrici. Rozprávali sme sa s ňou o jej skúsenostiach v podnikaní, o marketingu, ale aj o spolupráci so ZlavaDna.sk.

Čo bola pre vás najväčšia výzva pri začiatkoch podnikania?

Najťažšie bolo nájsť si stálu klientelu. Ľudí, ktorí sa budú pravidelne vracať. V tomto nám na začiatku pomohla práve ZlavaDna.sk. Na úplnom začiatku nám spolupráca priniesla rozšírenie počtu lojálnych zákazníkov a sekundárne aj potrebné financie na to, aby sme si udržali priestory a kvalitných zamestnancov. To si totiž vyžaduje mať stály príjem na určitej úrovni. Vtedy mi jeden známy povedal, že takýto portál existuje. Nebolo to také populárne ako dnes. Keď som si prvýkrát pozrela stránku ZlavaDna.sk tak ste tam mali vynikajúce kaderníctva – Molnára či Paviela Rochniaka. Vtedy som popravde mala obavy z toho, že tam máte také dobré kaderníctva, ale potom som si povedala, že nedám nič zato a vyskúšam to.


Aké teda boli vaše začiatky?
Zo začiatku tu bol veľký rešpekt, keďže človek musí doručiť nejakú službu na dobrej úrovni. Najskôr sme boli v menších priestoroch o poschodie vyššie a venovali sme sa hlavne kvalite služby. Sami sme sa museli zlepšovať a „vychytávať muchy“, za čo som dnes veľmi vďačná. Veľmi nám pomohli hodnotenia zákazníkov. Je skvelé, že má ZlavaDna.sk hodnotenia a tak máme priamu spätnú väzbu. Kritika je veľmi dôležitá. Pokiaľ je podnikateľ rozumný, tak sa vie z toho poučiť a zlepšiť to. To bola aj jedna z vecí, kvôli ktorým som chcela na ZlavaDna.sk zostať. Chcela som vedieť rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a ponúkať im lepšie služby. Keby sme len robili a robili bez toho, aby sme si mohli prečítať, čo si o nás ľudia myslia, tak by sme sa neposunuli nikde. Hodnotenia sú užitočné pre každého podnikateľa, ktorý chce niečo vybudovať a mať spokojných zákazníkov.
 

rozhovor Zuzana Muránska Salón IX. B2B blog zlavadna.sk

Priestory kaderníctva Salón IX.


Spomenuli ste aj zamestnancov. Ako si ich vyberáte, alebo školíte?
Zamestnanci musia v prvom rade pochopiť, že ide o kvalitu služby, ktorú poskytujeme. Cieľom je, aby človek, ktorý odíde z nášho salónu, bol spokojný. Všetkých zamestnancov učím k tomu, aby pristupovali ku každému klientovi starostlivo a zodpovedne bez ohľadu na to, či je u nás prvý alebo stý krát. Vedela som, že ak budeme k zákazníkom pristupovať zodpovedne, starostlivo a vyhovieme ich požiadavkám, tak to jednoducho musí fungovať. Často svojim babám v kaderníctve hovorím, že nekritizujem ich ako človeka, ale službu, ktorú dodali. Moja jediná úloha je zlepšovať ich výkon. Tak isto, ak zákazník nie je spokojný, nie je to osobné. Je nespokojný s kvalitou služby a toto treba pochopiť, poučiť sa z toho a naozaj to nebrať osobne. Nie každý zákazník si chce nechať poradiť. Treba sa naučiť rešpektovať to, poradiť mu a ak trvá na svojom, vyjsť mu v ústrety. Hlavné predsa je, aby z nášho salónu ľudia odchádzali spokojní.


Podnikáte aj v gastronómii, konkrétne máte reštauráciu Sushi Samurai v Banskej Bystrici. Tam bola situácia pri otváraní podobná?
Tu bola situácia dosť odlišná, keďže sme jediné sushi v okruhu 60 kilometrov, kým kaderníctiev v Bratislave je 200 až 300. Rozbeh bol teda jednoduchší. Hneď na začiatku sme mali kuchárov s 10-ročnou praxou a ako Bystričanka som si myslela, že sa to hneď rozkríkne. Nebolo to však celkom tak, preto som využila ZlavaDna.sk na marketingovú podporu. Zrazu nám kopec ľudí začalo volať s otázkou ako dlho sme už otvorení. Pritom sme zľavu spustili až rok po otvorení reštaurácie.


Počuli sme, že k vám teraz chodí aj Majk Spirit...
Áno, Majk Spirit je u nás veľmi často. Vždy keď má koncert niekde na východe, alebo má cestu okolo Bystrice, tak sa zastaví. Dokonca aj veľa ľudí z Bratislavy chodí, keď sú na cestách a počuli dobrú referenciu, že u nás to chutí inak :) Som rada, že našu prácu ocenia ľudia zvonku. Patrím k ľuďom, ktorí sa snažia mať vždy originálne suroviny, príprava musí byť tradičná, žiadne „slovenské zlepšováky“ a podobne. Dobrý kuchár je ten, ktorý dodržuje postupy a vie, prečo ich dodržuje. Každý postup, či už vo varení, alebo pri úprave vlasov, má svoje opodstatnenie.


Máte aj kadernícky salón v Banskej Bystrici. Dá sa situácia porovnať s bratislavským salónom aspoň v tomto?
V Banskej Bystrici máme salón na hlavnom námestí, čo je vynikajúca poloha. Vo všeobecnosti je poloha veľmi dôležitá. Moja rada pre začínajúcich podnikateľov by bola, aby nehľadali najlacnejšie priestory, ale nech radšej uberú z niečoho na začiatku a vyberú si správny priestor. Ten im zabezpečí minimálne o 20 % viac zákazníkov. Na pešej zóne máme v Banskej Bystrici 33 kaderníctiev, z toho 2-3 väčšie. Ale keď je zákazník už niekde spokojný, nemá tendenciu meniť to. Tu nám ZlavaDna.sk opäť pomohla najmä pre spomínané hodnotenia. Pri reštaurácii sme sa na ZlavaDna.sk spoliehali najmä v marketingovej oblasti, pretože sme mali skvelý produkt a verili sme si. Pri kaderníctve bolo dôležité zistiť a vyladiť kvalitu služby. Ako sa so zákazníčkou rozprávala kaderníčka? Ponúkla jej všetky služby? Ako prebehla platba, alebo či bolo kaderníctvo čisté? Tieto veci nám pomohli zodpovedať hodnotenia na ZlavaDna.sk.
 

Prečítajte si aj: 5 tipov pre zvýšenie a skvalitnenie hodnotení


Aké ďalšie marketingové kanály okrem ZlavaDna.sk využívate?
Náš jediný marketing je Facebook a referencie našich zákazníkov. Tie sa šíria sami, ide o tzv. word-of-mouth marketing. Napríklad na Facebooku máme cez 38 000 fanúšikov na stránke kaderníctva Salón IX. a EZ HAIR, kde nám ľudia nechávajú skôr pozitívne odkazy, aj keď sú aj výnimky. Tam si ľudia až tak nedovolia vo svojom mene písať kritiku. Tým, že je ZlavaDna.sk anonymnejšia tak nám ľudia napíšu od srdca aj kritiku a vieme sa z toho poučiť. Pokiaľ si človek vezme k srdcu to, čo mu napíšu ľudia a robí svoju prácu svedomito, náklady na marketing nemusia byť astronomické.
 

rozhovor Zuzana Muránska Salón IX. B2B blog zlavadna.sk

Takto sa pracuje v Salóne IX. vo Vienna Gate

Čo vás vlastne priviedlo k podnikaniu?
Inšpiroval ma môj bývalý šéf z Londýna, Peter Rollings, ktorý vo mňa veril. Začínala som v jeho realitnej kancelárii ako recepčná, ale keď som videla maklérov ako chodia v oblekoch a autách na stretnutia, lákalo ma to. Raz sme hľadali nového kolegu a ja som mu napísala, že niekoho mám. On rýchlo zareagoval, aby sme za ním prišli spolu. Na stretnutie som prišla sama, sadla som si k nemu a čakala, že sa bude pýtať na kandidáta. On sa na mňa len pozrel a povedal: „Aha, takže si to ty.“ Spýtal sa ma 2-3 otázky a povedal, že zajtra nastupujem. Za tým nasledovala dlhá a spletitá cesta k dnešnému stavu, no vždy som vedela, že chcem niečo vlastné.


Počuli sme, že vaša cesta k úspechu nebola až taká priama.
Áno. Po úspechoch maklérky som si založila vlastnú firmu v Anglicku a všetko bolo fajn. Potom prišlo obdobie, kedy som o všetko prišla. Bola som sama v cudzej krajine, oklamali ma a ešte mi diagnostikovali vážnu chorobu. Vtedy pri mne stála rodina a neskôr môj priateľ Filip, za čo im nesmierne vďačím. Otvoriť si salón som nikdy neplánovala. Začala som len robiť niečo, čo ma veľmi bavilo. Je to skvelý pocit keď ku mne príde zákazníčka a odchádza šťastná, že som jej vrátila späť „korunku krásy“, jej vlasy, a nevie sa odlepiť od zrkadla. Pre mnohé ženy je to veľmi dôležité a dodáva im to sebavedomie.

 


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Nikolaj Tzankov

B2B Marketing Specialist

Nikolaj sa venuje B2B marketingu a komunikácii s partnermi. Rád píše blogy a vyrába infografiky. Vyštudoval marketing a zaujíma sa o novinky zo sveta marketingu. Má rád dobré jedlo a šport.

Ďalšie články z kategórie Rozhovory: