V Londýne s Andrejom Kiskom

Približne pred tromi mesiacmi som dostal pozvánku od Rasťa Kulicha, riaditeľa Google Slovensko, na zahraničnú cestu nášho prezidenta Andreja Kisku do Londýna. Po návrate som si dal viac než mesiac na to, aby som silné dojmy z tejto cesty spracoval a napísal tento blog.

Cesta za lepším Slovenskom

Andrej Kiska už druhýkrát počas trvania svojej funkcie ponúkol vládny špeciál rôznym podnikateľom, aby využil svoju vlastnú zahraničnú cestu na podporu podnikania. Program sme mali takmer úplne odlišný od prezidentovho. Našou misiou bolo načerpať skúsenosti britských firiem a expertov z expanzie do zahraničia a tým nám pomôcť vybudovať z národných firiem medzinárodné.

Okrem množstva inšpiratívnych ľudí z britského podnikateľského prostredia som mal možnosť zdieľať skúsenosti slovenských podnikateľov a musím povedať, že ma to nabilo pozitívnou energiou na celý tento rok. Z cesty som si odniesol 4 ponaučenia, ktoré mi takpovediac otvorili oči.

1. Slovensko má obrovský potenciál

Z médií a rozprávania ľudí môže mať človek pocit, že sa situácia nie len v podnikaní, ale aj na Slovensku zhoršila. Tiež som mal pred touto cestou rovnaký pocit. Slovensko má však obrovský potenciál, množstvo šikovných ľudí a už teraz našliapnuté firmy, ktoré môžu uspieť aj v medzinárodnom meradle. Som presvedčený o tom, že aj mimo veľkých korporácií či finančných skupín vznikajú perspektívne projekty s veľmi šikovnými a ambicióznymi ľuďmi.

Zdravé podnikateľské prostredie a sloboda v podnikaní priamo vytvárajú tlak na zlepšovanie podnikateľského prostredia, na reformy v školstve a tým pádom na zlepšenie celej spoločnosti. Bol som príjemne prekvapený, koľko firiem a ľudí zdieľa tento názor a chce sa podieľať na budovaní lepšieho Slovenska.

2. Máme špičkových ľudí

Za každým úspechom stojí viacero ľudí, nie iba jednotlivci. Často však zavážia práve jednotlivci, ktorí dokážu stiahnuť masy. Na tejto ceste som sa stretol s mnohým inšpiratívnymi a neuveriteľne šikovnými ľuďmi zo Slovenska, ktorí ma inšpirovali.

V prvom rade je to náš prezident. Málo ľudí si po zvolení Andreja Kisku uvedomilo, aké šťastie v ňom máme. Už len jeho angažovanie v podpore podnikateľov je skvelé. Takmer každý, s kým som sa v Londýne bavil, hovoril, že by sme mali byť vďační za prezidenta – podnikateľa. Mňa si pán Kiska svojim prístup a príbehom jednoznačne získal.

3. Spolupracovať so štátom?

Počas cesty sme v širšom kruhu viedli dlhú polemiku o spolupráci so štátom. V diskusii boli rôzne názory na oboch stranách spektra. Od jasného „áno, veď sú to peniaze pre dobrú vec“, až po jasné „nie, so štátom nechceme mať nič spoločné“. Našťastie patríme k firmám, ktoré nikdy nepotrebovali úver, investora, ani štátne granty, preto som sa nad touto otázkou nikdy hlbšie nezamyslel. Aj tu som si však uvedomil, že svet nie je čiernobiely. Nedá sa podnikať v krajine, kde ignorujeme štát a budeme sa tváriť že neexistuje. Áno, jeho fungovanie má ďaleko od ideálneho, ale to sa nezmení, pokiaľ sa o to nepričiníme.

Napr. Ivan Štefunko rozprával o tom, akými konkrétnymi krokmi sa snažia pomôcť podnikateľom založiť a rozširovať ich biznis. Príkladom sú 1 eurové akciovky . Jednoduchou systémovou zmenou by sa dalo podporiť vytváranie nových firiem, ktoré by mohli prispievať do štátneho rozpočtu a zvyšovať zamestnanosť. Bez ľudí, ktorí budú tlačiť na vládu bez ohľadu na jej zloženie, sa len ťažko podarí zlepšovať podnikateľské prostredie.

4. Rozdiel medzi úspechom a neúspechom je v postoji

Jedným so základných faktorov úspechu firmy je „mindset“ (postoj, nastavenie) jej vedenia a zamestnancov. Samozrejme treba mať dobrý produkt, šikovných ľudí, kapitál a  šťastie, no v neposlednom rade aj správne nastavené myslenie. Treba sa sústrediť na cieľ, myslieť vo väčšom, nebáť sa zahraničných trhov.

Uvedomil som si to, keď sme sa v rámci programu v Londýne stretli s podnikateľmi z britských akcelerátorov. Ich úlohou je mentorovať začínajúcich podnikateľov a radiť im pri budovaní nového biznisu. Robia to zadarmo, ako sami vravia „for the Queen“ (pre Kráľovnú). Ich pohľad mi je neuveriteľne sympatický – sú hrdí na to, že osobne zlepšujú podnikateľské prostredie vo svojej krajine a tak pomáhajú zamestnávať ľudí, udržiavať slobodu v krajine a celkovo zlepšujú spoločnosť. Pritom sú to ľudia, ktorí by už do konca svojho života nemuseli pracovať.

S jedným z nich, Markom Shawom, som sa rozprával o našej firme. S malým srdcom som mu povedal o našich úspechoch, ktoré som v kontexte medzinárodného podnikania považoval za zanedbateľné. Jeho reakcia ma šokovala. Veľmi sa mu páčil náš príbeh a prisľúbil nám pomoc pri prípadnej expanzii do Veľkej Británie, aj pri hľadaní investora, ktorého však zatiaľ nepotrebujeme. Zrazu sa môj pohľad na vlastnú firmu úplne zmenil. Uvedomil som si, že by sme aj my mohli expandovať a aj my by sme mohli vstúpiť o pár rokov na Londýnsku burzu.

K úspechu potrebujete kombináciu viacerých faktorov, no od začiatku treba mať správny „mindset“ a reálny ale ambiciózny cieľ.

Musíme začať od seba

Cesta do Londýna mi dala veľa. Nielen nadšenie, ale aj neoceniteľné skúsenosti. Teraz sme na rade my, podnikatelia, aby sme to dokázali pretaviť aj do reálnych krokov, ktoré by pomohli Slovensku. Veď to je dôvod, prečo nás prezident do Anglicka zobral. Musíme byť realisti a začať v prvom rade od seba. Rozmýšľať, ako posunúť firmu ďalej a vytvárať nové pracovné miesta. Taktiež hľadať spôsoby, ako svoje skúsenosti posúvať začínajúcim mladým podnikateľom. Čaká nás dlhá cesta, no po tejto skúsenosti som si istý, že bude úspešná.


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Zdenko Hoschek

CEO

Zdenko Hoschek - spoluzakladateľ a CEO spoločnosti Creative Web, s.r.o, do ktorej portfólia patrí najúspešnejší zľavový portál ZlavaDna.sk. Tú založil spoločne so svojim spolužiakom z vysokej školy Petrom Paškom.

Ďalšie články z kategórie Z našej kuchyne: