Hit Vianoc: Psychologička prezradila, aký typ darčeka nás robí šťastnými

Súčasná materiálna doba so sebou prináša túžbu vlastniť mnoho vecí. Jazdiť na novom aute, bývať vo veľkom byte, nosiť značkové oblečenie či používať najnovší mobil. Je prirodzené, že sa snažíme dosiahnuť hmotné veci, ktoré sú nevyhnutné pre život. Robia nás však všetky tieto veci šťastnými? Tejto problematike sa pozrela na zúbok psychologička Katarína Slováková z projektu Ksebe, ktorá nám prezradila, aké darčeky nám robia skutočnú a dlhodobú radosť a z ktorých sa tešíme iba krátku chvíľu.

vianoce sutaz

Dvadsať rokov trvajúci výskum Dr. Thomasa Gilovicha z Cornellovej Univerzity ukázal, že celková spokojnosť s materiálnymi a zážitkovými nákupmi je v čase prijatia približne rovnaká. Kupujeme veci, aby sme boli šťastní. Darí sa nám to, ale len na chvíľu.  Nové veci sú pre nás spočiatku vzrušujúce, ale potom si na ne zvykneme a nie sú pre nás nič vzácne. Gilovich zistil, že celková spokojnosť s nakúpenými materiálnymi vecami časom klesá, zatiaľ čo spokojnosť so zážitkami, sa výrazne zvyšuje.

Paradox materiálna vec - zážitok

Je pravda, že vecný darček alebo hmotný predmet má dlhšiu životnosť ako zážitok. Kým pohovka môže slúžiť desiatky rokov, tandemový zoskok alebo víkendový wellness pobyt, ktorý stojí rovnako, trvá len niekoľko dní alebo dokonca pár minút. Ak by sme sa mali riadiť touto logikou, nebolo by lepšie kúpiť gauč? Logicky áno, ale opak je pravdou. Výskum naznačuje, že nákup výletov alebo iných zážitkov vedie k väčšiemu šťastiu ako nákup hmotného majetku. A čo viac, pocit blaženosti spojený s dobrodružstvami trvá dlhšie.

„Väčšina vecí, ktoré kupujeme, sa časom znehodnocujú. Ale spomienky rastú na hodnote len v priebehu rokov!“

Výhody a spomienky trvajú dlhé obdobie aj po skončení zážitku. V konečnom dôsledku pomáhajú tiež formovať našu identitu. S týmto názorom sa stotožňuje aj psychologička projektu Ksebe, Katarína Slováková: „Výsledky dlhoročných výskumov sa jednoznačne zhodli, že kúpa zážitkových darčekov je omnoho lepšia investícia ako tých materiálnych. Zatiaľ čo radosť z materiálneho darčeka je spočiatku porovnateľná s tým zážitkovým, postupom času však klesá až človek začne brať danú vec za bežnú súčasť života. Radosť z nej už veľmi nepociťuje. Ak navyše vyjde novší model, vyššia rada alebo sa daná vec pokazí, potom už jej majiteľ nepociťuje žiadnu radosť. Na druhej strane, zážitkový darček vám bude prinášať radosť možno až do konca života. Kedykoľvek si na neho spomeniete a budete o ňom rozprávať, opäť prežijete rovnaké pocity šťastia ako pri danom zážitku.“

Katarina Slovakova psychologicka
Psychologička Katarína Slováková

Skúsenosti však vedú k spomienkam a spomienky môžu trvať celý život. Preto odborníci veria, že je lepšie investovať do nových a špeciálnych zážitkov ako do predmetov. A to znamená, že darovanie dobrodružstva je oveľa lepší darček ako vec, ktorá môže hrdzavieť, zlomiť sa, opotrebovať sa alebo byť ukradnutá.

Šťastie si za peniaze nekúpiš. Ale môžeš si za ne kúpiť vysnívaný zážitok a to je takmer to isté.

Šťastie je skutočné, len keď je zdieľané

Psychológovia vyzdvihujú aj sociálny aspekt. Človek chce kúpenú materiálnu vec prvotne využiť samostatne, ak je určená pre neho samého. Ak si však kúpi alebo dostane zážitok, je pravdepodobné, že sa ho chystá zdieľať s aspoň jednou ďalšou osobou. Často to nie je o kúpených lístkoch do divadla. Kupujeme ich nám obom, aby sme mohli prežiť zážitok spoločne. Toto sú darčeky, na ktoré len tak nezabudneme a vedú k šťastiu. Spoločenské interakcie majú veľký vplyv na náš pocit šťastia a naplnenia. „Sme sociálne bytosti a často zážitky prežívame aj s inými ľuďmi. Vytrhnú nás z každodennej rutiny a starostí. Smejeme sa spolu a máme príjemné pocity. Spoločná udalosť nás navyše spája,“ vysvetľuje psychologička. 

„Naplňte svoj život zážitkami, nie vecami. Majte príbehy na rozprávanie, nie veci na ukazovanie.“

Spoločenský aspekt sa ukazuje byť dôležitý aj pri samotnom rozhovore o cestovaní, adrenalíne či zážitkových skúsenostiach. „Keď niekomu ukážeme nový mobil, povie wau. Keď mu ale budeme rozprávať o zážitku, ktorý som prežil, niekedy sa vie človek v predstavách dostať do stavu akoby to sám prežil. Aj preto máme napríklad radi rôzne filmy, ponúkajú nám náhradné uspokojenie,“ pokračuje Slováková.

Aké zážitkové darčeky si najviac pamätáme?  

Mnoho ľudí rado dostáva aj dáva ako darčeky zážitky. ZľavaDňa chcela zistiť, aké najkrajšie prekvapenie, ktoré sa nedalo zabaliť do škatule, obdarovaní už dostali. Urobila preto krátky prieskum na svojich sociálnych sieťach. Výsledky ukázali, že najradšej spomínajú na wellness a kúpeľné pobyty. „Dostávam pravidelne zážitkové darčeky. Posledný bol veľmi dobrý, a to privátny wellness. Užila som si ho minulú nedeľu. Potom dostávam masáže a návštevu kozmetiky,“ prezradila respondentka Renáta.

Pani Zuzana sa môže pochváliť pobytmi: „Od dcéry výlety do Prahy a do Bojníc do kúpeľov.“

Skvelý zážitok dostala aj fanúšička hokeja, pani Jarmila: „Mne dcéra dala ako darček pod stromček lístky na MS v hokeji v Ostrave v roku 2015. Bola tam fantastická atmosféra. Aj keď sme nepostúpili, bolo to niečo úžasné a nikdy na to nezabudnem.“

Tým najkrajším a nezabudnuteľným darčekom sa pochválil Jakub: „V deň svojich narodenín som dostal určite ten najkrajší darček na svete v podobe dcérky. Mala sa narodiť pár dní po nich, ale hold museli sme utekať v strede oslavy.“ 😊

Vystúpenie z komfortnej zóny

zazitok ako darcek

Dokážete robiť aj nezvyčajné veci? Viete prelomiť stereotyp a zabehnuté zvyklosti? Podľa vedcov vie  cestovanie a nové skúsenosti vytiahnuť človeka zo začarovaného kruhu a posunúť ho dopredu.  „Zážitky nám dávajú pocit naplnenosti, že žijeme. Je mnoho ľudí, ktorí majú po materiálnej stránke všetko. Napriek tomu nie sú spokojní a šťastní, pretože sa v ich živote nič nedeje a absentujú plnohodnotné sociálne vzťahy. Majú pocit prázdnoty a stagnácie. Život im preteká pomedzi prsty. Veľakrát bohatstvo nespočíva v množstve materiálnych vecí, ale v množstve zážitkov. Tie nám dávajú pocit, že žijeme a napredujeme,“ uzatvára psychologička projektu Ksebe.

Pozrieť tipy na zážitkové darčeky

 

vianoce sutaz


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Barbora Rusňáková

PR a Marketing manažér

Baška sa venuje public relations, komunikácii s novinármi, marketingu, copywritingu a spolupráci s influencermi. Miluje cestovanie, o ktorom rada píše. Jej snom je precestovať svet. Vo voľnom čase ju nájdete v divadle, kine, galérii, pri turistike alebo knihe.

Ďalšie články z kategórie Inšpirácie: